Monitory głośnikowe - seria MHB

monitor6 MHB to symbol nowej klasy jakościowej monitorów głośnikowych. Monitory MHB mają charakterystyczną budowę choć z wyglądu kojarzą się z "klasyką" kolumn głośnikowych. Serię wyróżnia przede wszystkim wysoka efektywność średnia >90dB/1kHz/1m przy 2,83V RMS. Ponadto sama konstrukcja to raczej niespotykany powszechnie układ mechano-elektryczny bazujący na znacznych przekrojach wielowarstwowych ścian i wzmocnień wewnętrznych. Elementy kształtujące rezonans obudowy (BASS-REFLEX) nie są wykonywane z tworzyw sztucznych jak w większości tańszych zespołów głośnikowych lecz z odpowiedniej jakości sklejki. Wychodzimy z założenia, że kolumna głośnikowa jest "instrumentem", a skoro tak, to jako instrument nie powinna rezonować dźwiękiem generowanym przez "tanią i dość tandetną rurę plastikową". Nasze metody wytłumiania wnętrza obudowy głośnikowej to także dość specyficzna sztuka, która powinna znaleźć się na liście wynalazków pretendujących do patentu. Stosowane materiały to również naturalnego pochodzenia wełny owcze i specjalne gatunki wełny mineralnej (aku-płyty). Dźwięk monitorów serii MHB niewiele różni się od tego jaki reprodukują wyrafinowane konstrukcje wolnostojące. Jest na tyle "potężny", że potrafi z rachitycznej lampowej integry o mocy 10W wycisnąć tak wysoki poziom natężenia fal jakby napędzała je jednostka o mocy bliskiej 100 watom. Jednak gdy podłączymy je do solidnego 100 watowego tranzystorowca, usłyszymy zarówno subtelnie wybrzmiewajace triangle na płycie "Night Club" P. Barber jak i potężny wykop basu M. Miller'a z płyty "Free".

Technologia wytwarzania monitorów MHB powstała w oparciu o wcześniejsze eksperymenty, których celem było uzyskanie najlepszych własności akustycznych niewielkiej obudowy dla zespołu dwudrożnego (bass-reflex) przy założeniu, że niewielkie gabaryty będą w stanie wytworzyć wysokiej dobroci układ o idealnym dopasowaniu do konkretnej grupy 18,5cm głośników nisko-średniotonowych (mid-woofer)... Projekt zakładał stosowanie skandynawskich głośników SCANSPEAK, SEAS, VIFA i WAVECOR. W następstwie przeprowadzonych testów powstał pierwszy z serii MHB model monitora dwudrożnego M1HB. Zarówno gabaryty jak i kształt monitora uwzględniały następujące cechy: "perfekcyjną stereofonię, zjawisko znikania głośników, detaliczność dźwięku i muzykalność" przy założeniu, że zespół musi pozostać neutralny i w pełni liniowy.

Ta specyficzna konstrukcja miała z założenia zaspokoić oczekiwania entuzjastów systemów audio stereo opartych na "układach lampowych", co nie oznacza, że powszechnie użytkowane tranzystorowe systemy stereo nie będą perfekcyjnie współpracować z tą serią... Sedno tego projektu tkwi w "efektywności". Dla uzyskania wyników więcej niż przeciętne 87dB/2,83V/1m/1kHz wykorzystaliśmy specjalnie wybrane głośniki o dBSPL > 89dB i dla nich zaprojektowaliśmy nisko-stratne układy filtrów w zwrotnicy. Sama zwrotnica to bardzo nietypowy układ... Składa się bowiem (oprócz klasycznych filtrów DP/GP) z korektorów fazy i impedancji wraz z "wyjątkowym" indukcyjnym kompensatorem mikro-impulsów w obrębie mikrodynamiki z zakresu 1Hz do 3kHz.

Dwudrożna konfiguracja głośników - wolna od problemów występujących w układach trójdrożnych - znacznie lepiej radzi sobie z podziałem pasma na zakres dolny i średniotonowy z wysokotonowym ponieważ występuje tu tylko jedna częstotliwość podziału (3,5kHz) i choć podział przypada na obszar stosunkowo dużej wrażliwości słuchu przeciętnego człowieka, to odpowiednie "rozsunięcia" charakterystyk krańców zakresów przetwarzania (ok. 400Hz) dały spadek -6dB w punkcie podziału. Ze względu na fakt, iż dodane do siebie napięcia foniczne o częstotliwościach krańców zakresów przetwarzania głośników powodują przyrost 2 x 3dB i wystąpiły w punkcie gdzie spadki w stosunku do "0dB" wynosiły -6dB, wypadkowa efektywność tego zakresu = 0dB (odpowiada liniowej charakterystyce średniej efektywności np. 90dB). Rezultatem tak zaprojektowanej konfiguracji jest płynne (zupełnie niesłyszalne) przejście sygnału przez częstotliwość podziału... Skutek jest jednoznaczny - idealnie czysty dźwięk. Dzięki odpowiedniemu doborowi głośników uniknęliśmy powszechnie występującego w konstrukcjach dwudrożnych "podbarwiania" zakresu średniotonowego, zachowując znakomite rozciągnięcie przetwarzania basów i kontrolę dynamiczną nad tym zakresem oraz niezniekształcone przetwarzanie zakresu tonów średnich. Zastosowanie w zwrotnicy (naszego autorstwa) układu indukcyjnej kompensacji mikro-dynamiki - wydatnie poprawiło odpowiedź impulsową głośników. Działanie tego układu jest podobne do pracy wzmacniaczy indukcyjnych. Ze względu na postępowanie patentowe nie możemy ujawniać więcej szczegółów.

Dopełnieniem projektu MHB był argument 100% liniowości wypadkowego ciśnienia akustycznego. Aby to osiągnąć musieliśmy pogodzić wiele przeciwstawnych czynników. Z jednej strony odpowiednia filtracja elektryczna przetworników, z drugiej - głębokie (ale jednak nie degradujące dźwięku) tłumienie akustyczne aby wyrównać charakterystyki skuteczności i wyeliminować niebezpieczeństwo tworzenia się "fal stojących" wraz z rezonansami mechanicznymi w możliwie jak najszerszym spektrum... Kompromis powiódł się w 100% i w następstwie uzyskaliśmy wynik prawdopodobnie nieosiągalny w innych (dość uproszczonych) konstrukcjach. Szczególną role odegrały dwuwarstwowe grube ściany (min. 30mm) oraz asymetryczne kształty i asymetryczne rozlokowanie specjalnych listew usztywniających we wnętrzu monitora. Konstrukcja obudowy opiera się na pięciu różnych materiałach o odmiennych właściwościach mechanicznych i akustycznych. Stąd bliska ideałowi "neutralność" i brak jakiegokolwiek podbarwiania rezonansowego.

Na bazie projektu MHB powstają kolejne równie wyrafinowane konstrukcje... Zdobyte doświadczenie znacznie przyśpieszyło prace nad zespołem wolnostojącym (kolumny podłogowe), które już wkrótce zaprezentujemy na zaplanowanych pokazach połączonych z odsłuchami wytwarzanego przez nas sprzętu audio...